perjantaina, marraskuuta 30, 2007

opiskelija on asiakas, MaE

Tiedekuntamme ainejärjestön kopo-vastaava kirjoitti ainejärjestön lehteen kirjoituksen: ”Opiskelija on asiakas”. Jutussa kopo-vastaava vertaa opiskelua parturissa käyntiin. Olin oikeasti aika järkyttynyt, kun tuon jutun luin. Kirjoitus on saanut aikaan kohtalaisen keskustelun täällä kahvipöydässä ja muutenkin. Samaa teemaa sivuttiin myös JYYn strategiakeskustelussa, joten tässä muutamia kommentteja molemmista keskusteluista…

Opiskelija ei ole asiakas, koska hän ei maksa opiskeluistaan (joojoo, veroja tietty myöhemmin) samalla tavoin kuin asiakas! On hyvin vaarallista lähteä määrittelemään opiskelija asiakkaaksi, koska siitä ei ole kovin pitkä matka oikeisiin hintalappuihin.

Oppiminen on yliopistossa opiskelijan omalla vastuulla – tai ainakin pitäisi olla. Ei opiskelu ole mikään kuppi kahvia, jonka voi kaataa suusta alas. Jos sellaista on tullut yliopistosta hakemaan, niin on kyllä ihan väärässä paikassa. Opiskelija on yliopistoyhteisön jäsen ja itse vastuussa oppimisestaan.

Keskustelin aiheesta myös APO-mentorini kanssa ja hän oli sitä mieltä, että asiakaslähtöisellä ajattelutavalla voi olla annettavaa yliopisto-opetuksessa ja sen kehittämisessä. Palautejärjestelmien käyttöönotto ja opiskelun etenemisen esteiden poistaminen ovat hyviä esimerkkejä.

Yliopisto-opintojen tavoite ei kuitenkaan ole opiskelijan tyytyväisyys vaan oppiminen. Sen takia täällä ollaankin (ainakin toivottavasti) enempi kiinnostuneita opiskelijoiden oppimisesti kuin asiakastyytyväisyydestä. On aivan varmaa, että kaikki opiskelijat eivät ole tyytyväisiä, jos opettaja esimerkiksi vaatii paljon ja yrittää töniä opiskelijoita pois omalta mukavuusalueeltaan. Silloin opiskelijat kuitenkin oppivat.

Lisäksi eräs professori on kuulemma sanonut, että kandi- ja maisteriopiskelijat ovat asiakaskontekstissa kyllä ihan bulkkia ja jatko-opiskelijat ovat avainasiakkaita. Että vähän kannattaisi miettiä, mille linjalle lähtee opiskelijoiden edunvalvonnassa!


Yliopisto haalii uusia "asiakkaita" hienolla Abioppaalla, jossa minäkin irvistelen. Esite on kyllä ihan hieno mutta en tajua, mistä esitteen tekstit on oikein revitty. Meidänkin tiedekunnan kohdalla on ihan epärelevanttia höpinää ja oppiaineita ei edes esitellä. Mun suuhun on laitettu kohtalaisen töksähtelevä tekstinpätkä. Eivätkö abit osaa lukea pää- ja sivulauseista muodostuvia virkkeitä?

Ei kommentteja: